Zendingsproject van Gert en Rieneke van de Pol

Via deze weg willen we wat meer informatie en nieuwe updates geven over de zendingsprojecten die we voor dit jaar ondersteunen. Deze maand lichten we het zendingsproject van Gert en Rieneke van de Pol toe. Rieneke en Gert van de Pol werden in januari 2017 vanuit de Johanneskerk in Rotterdam-Zuid uitgezonden naar Malawi. Zij wonen in Blantyre.

Sinds januari 2020 helpt Gert de presbyteriaanse kerk in het zuiden van het land (Blantyre Synode van de CCAP) om een Bijbelstudieprogramma op te zetten. De kerk groeit in Malawi hard. Overal worden nieuwe kerken en huizen voor dominees gebouwd. Dat is prachtig, maar het brengt ook uitdagingen met zich mee. Veel mensen zijn nog niet of nauwelijks thuis in de Bijbel. De Blantyre Synode wil daar verandering in brengen door het starten van een programma dat mensen aanmoedigt, steunt en traint om samen Bijbelstudie te doen. Daarbij zien we mensen voor ons die hebben geleerd om samen de Bijbel te lezen: ze delen wat die woorden met hen doen en helpen elkaar de verbinding te leggen met het dagelijks leven. De Bijbelstudiemethode is er op uit dat iedereen zo actief mogelijk meedoet en levens verandert.

Daarvoor was Gert drie jaar lang Bijbelstudiecoördinator voor de Synode van Livingstonia in het noorden van Malawi. Hij heeft op dat gebied dus inmiddels de nodige ervaring opgedaan.
In de tijd dat Rieneke en Gert in het noorden van het land woonden (Ekwendeni) heeft Rieneke zich ingezet als verpleegkundige om de palliatieve zorg te verbeteren en uit te breiden. Samen met verpleegkundigen ter plekke heeft ze deze zorg gegeven aan mensen in het Ekwendeni Mission Hospital, maar ook en vooral bij mensen thuis, in de dorpen rondom Ekwendeni. In Blantyre zal ze haar aandacht verleggen, maar ze blijft zich richten op mensen die maar al te vaak niet gezien worden, zoals gehandicapten, vrouwelijke gevangenen, of mensen die uitgebuit worden…

Op deze website vindt u de weblog met de laatste nieuwsbrieven: